Monday, February 28, 2011

saman diskaun 50%

Hari ni hari last bayar saman berdiskaun. Macam sale lak, ada diskaun-diskaun ni. Sepanjang saya menggunakan kereta, saya dah pernah kena 3 kali. Ya, 3 kali. Kali pertama RM130 speeding yang berapa laju (nyamppah tul aku) tahun lepas. Kali kedua RM150 speeding yang tak berapa laju juga. Dan kali ketiga RM50 double line, ekceli, garisan tu ada garis pututs-putus dan double line. Saya rasa tertipu. Geram rasa. Yang doublel line tu dia tahan. Speeding kena kat Karak Highway, double line kat area Ulu Atok/Sega dan kawasan yang sewaktu dengannya. Saya setel dah bayar nya. Rasa rugi pulak terbang RM330 begitu sahaja. Baik saya belanjakan untuk mende lain. Moral of the story, never speeeding again (heh heh yeke ;P) and never overtake kat double line.

Pagi tadi, kakak suh aku bayarkan saman dia. Aku dah terkesan sebab payah beno nak buka website rilek tu. Upenye, kakak register kat myeg. Oh...begitu. Aku pun follow link tu dari emel dia so that boleh bayar. ekceli, kakak forward kat aku emel saman tu tapi bila aku nak bayar (bila click link tu), taboley nak bayar. tipsnya, kena dari akaun orang tu je, aku pon tatau nape he he.

Bayar la gune kad kridit kridit (tingat lak munyi gatak haha). Senang la sikit. Bukan apa, kitorang g IPD Shah Alam bahagian trafik, no sume abih. Yelah, kitorang datang time tengahari, memang la abish heheh. Tulah sape suh bayar lamabat kemain. kuikuikuji. Last resort guna kad kredit. Jadi prosesnya cam biasa jelah. Follow je instructions tu. Memula aku guna google chrome, dia kata tak secure, better not. Aku pun guna IE, dia pun sebutla, apa yang sama dan apa yang taksama (dari segi nama, certificate bagai). Setelah dipertimbangkan, aku pun proceed. Yelah, mana tau ada phising ke. phising tu aku tatau ape. macam fishing je. cuma kena careful jelah. Alhamdulilah, berjaya jua akhirnya membayar saman sebanyak RM750. Tahniah kepada aku dan tahniah kepada kakak sebab berjaya melabo RM750 kalau tak RM1500. Banyak tuh, baik ko bagi kat aku je kak kuikukuik...

No comments:

Post a Comment