Tuesday, August 27, 2013

Kenapa saya perlu sihat?

Kucing pun bersenam. Kredit ada kat gambo tu.

Selamat hari raya Aidilfitri. Dah nak hujung bulan pun. Cemana Ramadhan kita weh? Harap2 masih boleh teruskan. Ni kena buat entry lain ni.

Berbalik pada tajuk kita. Why I came up with this question? I have been watching my weight lately. On weekly basis. Ramadhan ni turun sikit. Naik raya, dia pun sama naik. There must be strong and concrete reasons kenapa khen?

  1. Aku dah masuk 3 series
  2. Berat aku border ke overweight
  3. Family history: darah tinggi, gaut
  4. Aku nak konvo tahun ni, ujung September ni inshaAllah. maklum le, musti le ada penangkap momen abadi mueh2
  5. Aku nak daki Broga, kinabalu. Weh, ko tau dak, by choice aku memang tanak terlibat dengan mende2 outdoor ni. tah tetibe lak aku cam berminat. Buah hutan apa yang ko makan ni hah?
Ok

Ada lagi reasons yang guna akal rasional (heheh macam kat atas tu tak berapa rasional)

  1. Aku nak sujud sampai akhir hayat aku, inshaAllah.
  2. Because I have, I must love myself. Cemana aku nak sayang orang lain kalau aku tak sayang diri sendiri? Mind you, ada perbezaan dengan selfish. That’s how you appreciate nikmat yang Allah bagi. Ko marah kan, kalau ko bagi barang kat orang, pastu dia letak rata2 = tak appreciate. Camtu lah kekdahnye.
Maksud sihat di sini ialah input dan juga appearance. Input = apa yang masuk dalam digestion system. appearance = look nice and no gebot2. Aku pun bukan la type yang gebot2 sangat. Berisi sedikit Cuma. Heheh. Kena buat toning sikit. Aku tak boleh blah, past 10 years aku berat 43kg. meaning each year, constantly aku buat increment 1.4kg. mak aku masa mengandungkan aku pun tak de seberat aku skang, sobsobsob.

Sudah pasti, Islam ada guideline. Nabi dah ajar sume. Tapi tanak guna. Ignore? Ignorant? Jahil. Makanan apa ko patut makan. Macamana ko patut makan pun dah ada. Complete. Marilah kembali. Guideline dah banyak kali aku buat, langgar semacam jek. 

Sila ingat ni bila nak makan atau cari makan:

  1. Hal teknik: Halal, baik dan berkat. Repeat 100x after me  – Berhenti  sebelum kenyang – No  bath after eating – pilates 3x S,R,J – puasa Isnin Khamis, hari putih, hujung bulan, Nabi Daus as - buat log
  2. Hal supplement: air zam-zam, kurma, habbatus sawdā’, pati delima, cuka kurma, madu, badam, biji apricot, revicon, cod liver oil, vitamin c, kalsium
  3. Hal minuman: Minum air pas 30 minit – Tiada air manis kecuali 100 plus, yogurt drink. Kalau terpaksa (hek), sip no more than 5 sips – avoid iced drinks, substitute with plain water. Weh bawa bekal la weh.
  4. Hal memakan: No eating after 10pm. Hard to resist lo. Especially when you’re working late night, kan? Eleh, allāsan – less lemak2 santan, kacang, mayo, goreng-gorengan – kulit ayam is a no-no – take breast part – no seafood please, aiyoh – less red meat – strictly no junk food (mr potato, auntie anne, commercial donuts, twisties, wise) – less fast food – less sweet. Sweet = calori, ko rajin bersenam untuk membako kalori?

Semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment