Thursday, May 23, 2013

Kerana RM7

Gambo hiasan, diambil dari shinoxyuna.blogspot.com




Asal-muasal tajuk ini adalah untuk berkongsi pengalaman yang cukup rasa, sebagai peringatan, sebagai pengajaran, sebagai tanda kasih sayang Allah pada saya. Hahah, cerita pasal aku lah ni.

Aku dah bersemangat sangat nak menulis pasal mende ni semalam tapi aku harus mendahulukan apa yang patut didahulukan iaitu correction tesis aku. Ia mulia sungguh engko..ala-ala first thing first gitu ataupun sedang mengaplikasikan fiqh awlawiyat. Ala kulli hal, Alhamdulillah siap bab correction.

Ok lah, to cut the chase, Isnin dan Selasa lepas aku ada bengkel. Kiranya niat menimba ilmu tu musti ada setiap hari tau. Termasuklah hari yang akan disebut ni kang. Bengkel kul semilan pagi, kul nam sengah aku dah terpacak kat opis. Clock in punya pasal. Oh ya itu isu lain. Bengkel ni buat kat tempat lain tapi dekat je, selangkah aje. Hahahaha. Podah. Sebelum ni aku pernah ada kursus lain kat situ. Errr, perlu mention ke tempat tu? Katakan Wisma. Yes, the Wisma. Tapi dulu boleh je parking kat within compound the Wisma (err yes). This time around, pak guard kata tak leh lak. Dah tu nak parking mano pacik?

Ok ni hari pertama ya.

Tuha, ko parking kat sebelah bangunan atap biru (gereja). Adeh, pergi jelah. Ala, yang mana satu ni? aku dah berzaman tak pergi kat belakang ni. Eh, ada kedai makan. Bekfast la dulu.

Ada akak ni tanya, dik, kete adik ke warna oren tu. Aaa, a’ah. Ha, nanti parking cenggini ya. Cengini, cenggini. Kata kakak itu sambil menunjuk arah seperti menunjukkan arah kiblat. Hahaha. Apsal ko gelak? Makan lah dulu, tak pe. Ok, kompem. Inilah tempat parking seperti yang tunjukkan oleh pak guard tadi.

Siap makan. Aku pun betulkan kete. Ada orang lain masuk parking juga. Eh, napa dia kua duit. Eh, kena bayar ek? RM2 kot. Banyak ko punya RM2. Zaman skang tadeknya parking tengah Bandar RM2. Ko tau bape? RM7. Ngam-ngam duit kat tangan aku tujuh hengget. Yelah aku bese bayo parking RM1-2 je kat Mid Valley. Kalau g Jalan TAR je aku expect mahal sikit.

Maka aku pun pergi lah ke bengkel. Bengkel apa? Illustrator. Yelah aku tau boleh belajar sendiri. Selain nak menimba ilmu dapat juga sijil heheh. Nak menambah kokleksi sijil. Sebut betul-betul, kokleksi. Ada exam taw dan tak boleh ponteng.

Hari kedua.

Hari ni aku lewat sikit. Clock in kul nam dua ploh pat. Semalam kul nam pat blas. Aku plan nak parking kat belakang the Wisma. Heh, penuh ko. Weh, korang ni datang kerja kul bape ha? Aku ingat, aku ni dah sikit punya awal. Ada 2 kosong. Tapi aku jalan depan lagi. Halah. Tadek kosong duh. Buat lagi satu round. Maaf, tinggal 0 lagi kosong. Amekaw. Tomak loba. Nak parking dekat aje. Argh….

Aku memang takmo parking kat RM7 tu. Aku pun parking kat tempat yang tak berpetak, betul-betul kat junction. Bismillah. Maka aku kelas dengan rasa cam separuh hati juga. Ragu-ragu dengan keputusan yang dibuat. Ni nak selamat RM7 tapi hati gundah gulana? Hem.

Alhamdulillah, yay! Dah abih kelas. Keputusan exam pun ok 90 parsen. Poyo la engko. Haip, kita kena bersyukur, la’in shakartum la azidannakum, wa la’in kafartum inni cadhabullashadid. On the way back, berborak dengan akak pc sebelah. Parking mana? Tuu..(sambil tunjuk ke sanun). Haih, beraninya. Nape? Oh, sounds so naïve. Kawan akak aritu kena? Hah, bape? RM150. Gulp muka cover + gelak. Setiap gelak bernilai note RM50 he he he. Ok bai akak. Assalamualaikum.

Tadaaa. Pak polis bagi surprise, kertas berlipat kat wiper. Thanks bro, you made my day. Sigh. Tak sabo nak baca. Gerak dululah. Dengan ini mengompemkan aku kena saman. Tahniah! Well done! Ok, I had enough.

Rasa cam nak jerit je dam kete. Blaming myself. Napelah aku tak parking kat RM7 tu. Napelah nak kemut sangat pasal RM7? Afterall, you have to pay more than RM7. Oh 7, I know you are infinite right? But the moment – the menyesal one – tu berlangsung tadek la lama sangat sebab I have to go to Seksyen 17 to buy a ticket, buat correction sikit-sikit. Maka rasa itu sedikit-sebanyak terhakis. Moreover, I sensed that effort to compose yourself at that time helps you to go through the tough time. Rasionalkan diri anda.

Aigo, ianya sudah ditakdirkan, bukan?

Oh ya, I have formulated (ceh bajet bagus) steps to rationalize yourself when things went wrong. Sebenarnya, ambil dari al-Qur'ān, al-Sunnah, ulama’ dan orang-orang hebat.  Kadang-kadang berjaya untuk merasionalkan diri, bila teringat steps ni. Kadang-kadang lupa. Maknanya diri tak rasional sepenuhnya hahah. Syukur ada Allah. Sangat. Sila doa banyak-banyak supaya Allah tak tinggalkan kita. Seriously terseksa jiwa raga jika ditinggalkan/dipinggirkan Allah.

  1. Katalah “Inna lillah, wa inna ilaihi rajicun”
  2. Katalah “La hawla wa la, quwwata illa billahil caliyyil caz.im”
  3. Ask question, such as “Siapa yang izinkan mende ni berlaku? Jawab, “Allah”
  4. Say this to yourself, “Ini teguran sayang Allah pada aku, supaya aku ingat Dia”
  5. Mengaku, “Ya, aku redha ya Allah”
  6. To soothe your heart, “I won’t remember this”
  7. Ingat dalam surah al-Dhuha, 93: 3, “Walal ākhiratu khairul laka minal ūlā”
7 steps. Ah, 7 lagi. Just, remember this acronym ILSTRRD or else you can create your own. There must be reasons why I opt the 7 above.

  1. Sebab ni kira musibah kot. Allah berfirman like that. Maybe you can check which verse.
  2. Aku tak kuat ya Allah
  3. This one vey clear.
  4. Ni pun, musti kifarah dosa aku ni. When I said this to myself, a sudden relief ko. Istighfar banyak-banyak. Bersyukur tak kena yang teruk dari itu.
  5. Maka ko pun cakap, aku pun redha ya Allah.
  6. Dan, percayalah, aku takkan ingat perkara ini kecuali lesson learned. Sebab waktu kita ni memang singkat  jika dibandingkan dengan waktu akhirat besok. Alah, contoh dekat je. Dulu masa ko gaduh dengan adik ko, rasa cam nak tumbuk-tumbuk je, kan? Masa tu lah kan. Masa geram tu. Tapi bila dah 20-30 tahun, bila ko teringat balik akan gaduh-gaduh sayam tu, ko akan tergelak dan kadang-kadang tak ingat pun moment tu. Pastu pikir, apsalla aku doh sangat nak gaduh mende bebodoh cenggitu. Apa khau takdok kije laing? Allah lemahnya aku ni. The key is forgive and forget. Payah nak buat? Doa dan mintaklah pada Dia.
  7. Ko pilih ko nak apa? Barangkali dengan reaction ko yang positif dan rasional itu membawa satu pengakhiran yang baik dimana ko dapat pengajaran, ko sabar, ko redha dan inshaAllah dapat pahala. Sapa tanak pahala? Bila tanya cenggini, memang ko jawab nak. Tapi pada peringkat pelaksanaannya, duh, sendiri tau la.
Cenggitulah kiranya. Ibrahnya (ambeih):

  1. Never park your car merata-rata. Park in the provided space. Kalau rasa mahal kat car park, ingatlah mahal lagi bayau saman. T_T.  Ya Allah, I want money to pay the saman, please! Maksud lainnya, follow the rules. There must be at least a reason why they regulate like that. Jangan pakai dengan quote “rules are meant to be broken”. Totally wrong, dude. Rules are limit. No rules lead to chaotic. And I found Prof al-Attas’ explanation on limitation is very very profound.
  2. Follow your gut feeling and hunches. Ihdinas.s.irat.al mustaqim. Casā ayyahdiyani rabbi li aqraba min hadha rashada. Cannot decide? Rabbanaftah baynanā wa bayna qawminā bil ḥaq wa anta khairul fātiḥīn
Lain kali:
  1. This will be the last time I got saman inshaAllah. Argh…. Cool man, you have rationalized      yourself just now. Oh, by the way, the regret feeling can recur. This is what we called as struggling in a battle. Aah, sounds so military. It is actually. Invisible enemy that is not necessarily invincible. Ask from Him. Yes, Him. Curb yourself from making the same mistakes again and again.
  2. Doa banyak-banyak supaya ada parking yang cantik. Kuncinya doa, donk!
  3. Minimize dosa. Most importante!

Ok, that’s all.




p.s Cut the chase sangatlah cerita kat atas tuu..

No comments:

Post a Comment