Saturday, October 8, 2011

Day trip to Cameron Highland

A day trip to Cameron Highland ataupun Tanah Tinggi Cameron, Pahang, Malaysia. Ini last week punya program. Ayah cadang naik ke sana petang Sabtu tapi pospone esok paginya. Kena pergi pagi, kalau tak jam kat Kea Farm. Kalau lewat sangat, kat Cactus Point lagi dah beratur keretanya. Kali ini, kitorang pass by je Kea Farm, Equatorial Hotel terus ke Tringkap. Kat situ pun ada orang jual-jual macam kat Kea Farm juga. Ada yang murah pun. Kat belah-belah situ ada Butterfly Farm, Bee Farm, Rose apa? Rose Garden ke? Tah tak ingat. Oh ya, kitorang ni lalu jalan Sg. Koyan yang melalui Ringlet, Tanah Rata dan seterusnya macam peta kat bawah ini.



peta lagi



simplified version...adapun, jalan melalui Sg. Koyan belumlah lagi diletak.



Kalau nak tau lebih lagi, ini.

Oleh sebab dah selalu sangat pergi Cameron ni jadi takde la mende sangat nak beli. Cuma ambil gambar je. Sampai Mak aku cakap udah-udah le amik gambonye. Thihehe. Jakun sat.

Adapun di Cameron ini yang foplernya strawberi



ada juga sayur, ini lobak putih (aku rasa)


kobis


munge pun ada


munge kuning. chrisanthemum perhaps?


cokelat strawberi. koko jelly yeah...koko...(lagu koko jelly)


pokok kaktus


kaktus lagi


sayur tahtaktau


kaktus kuning



lawatan gerai lebah.Bukan lebah yang jual oke. Tapi berjaya membuat kitorang membeli polen?


rumah lebah


dalam ruang lebah


pengasap. kasi lebah keluar, pastu amik le madunya. 


kelonsong madu? MashaAllah. kita boleh ke buat heksagon tak guna pembaris? takdenya...
yang putih tu penggelek untuk kasi madu tu keluar


lebah nak masuk rumah melalui lubang-lubang kecil. Bila lebah lalu di situ, jatuh lah debunga yang lekat kat kaki lebah. Yang warna kuning tu lah debunga


Jambu jeruk. Dah jambu, nak rasa epal pulak. Ini banyak preservatives. Toksah makan.



Buah cinta, katanya. Aku tanya buah apa, minah Indon tu kata epal Cameron. BEtul ke?


Ini pun ada. Import dari Thailand.


Sayur. 8 seplo hengget.


Dan sayur lagi



 lagi apa? Tapi tak kurang juga isu-isu kontroversi seperti perladangan haram, penggunaan bahan kimia yang melampau, pentarahan bukit, deforestation, pembinaan tanpa had. Tapi orang tak surut juga dari melawat Cameron ini. Kata orang pergi ke sana nak menyejukkan badan. Aku tetiba terpanggil untuk membicarakan isu ini bukan apa, sangkat-sangkat aku buat kajian pasal natural farming, sustainability dan istilah yang seumpamanya. Ala-ala terdedah dengan information gitu. By the way, bukanlah nak kata kebetulan ke kememangan ke...balik dari Cameron aku rasa macam tak sihat pulak. Tak tau lah sebab tak cukup tidur ke...hek hek...sebab Ayah aku suruh aku drive masa turun tu...tak cukup dose tidur...hek...hek. Tapi mungkin juga, nak cuci dosa. Mungkin juga, aku kepenatan. Mungkin juga, enjin badan aku tengah auto-servis. Apa yang penting, aku dah sihat, alhamdulillah. Memang rasa macam nak demam. Nose block. Nak tambah satu lagi kemungkinan, mungkin juga aku tak sedut abuk bilik aku..hahhahaha. Salah sendiri. Bak kata Mak aku, sendiri mau ingat lah.





Why not Majlis Daerah letak penutup besi, maka boleh la kitorang parking kereta..


Idokle, kena saman aje. Gambar sekadar hiasan.


Pemegang pintu. Kreatif (aku tak cakap lawa pun oke) PVC


Kebun sayur


Cafe Time Tunnel. Yang kaler oren tu Mak aku ada dulu tapi tah mana dah. Heheheh.. 



Sekian lawatan kali ini.


No comments:

Post a Comment